Psychiater Judith Godschalx, arts-onderzoeker Sebastiaan Pronk, internist-intensivist Walther van Mook en reumatoloog Simone Gorter zijn alle vier betrokken bij diverse klachten- of geschillencommissies in de zorg, of zetten zich in voor professionaliteit. Zij bekeken in hoeverre gebruik van sociale media door zorgprofessionals en cliënten mee is gewogen in zaken die voorkwamen bij verschillende geschillencommissies rondom de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz-zaken).
Zij bekeken een databank met daarin Wkkgz-uitspraken van 16 van de 38 bestaande zorggeschillencommissies, gedaan in de jaren 2016 tot en met 2023. Uit hun selectie van 1490 gepubliceerde uitspraken kwamen 40 zaken naar voren waarin uitlatingen op sociale media van belang waren bij de uitspraak. De klachten in die zaken gingen over onderwerpen als communicatie, privacy en (contra)bewijs over geleverde zorg.
Het viel de onderzoekers op dat in dit soort uitspraken, waarbij socialemediagebruik een rol speelde, de klacht vaker gegrond werd verklaard dan bij Wkkgz-uitspraken in het algemeen. Daarnaast bleken zaken rond ggz-cliënten oververtegenwoordigd.
Afspraken
De onderzoekers raden zorgverleners aan om op voorhand met cliënten en patiënten duidelijke afspraken te maken over communicatie via sociale media, om verwachtingen af te stemmen. Zorginstellingen en beroepsgroepen raden zij aan om hier richtlijnen en werkwijzen voor op te zetten.
Bron: Medisch Contact
Beeld: Getty Images