De campagne start in eerste instantie in de regio’s Zuid-Limburg, Utrecht en Groningen en heeft speciale aandacht voor mensen die tot nu toe minder werden bereikt. Onderzoekers van het Alzheimer Centrum Limburg brachten de risicofactoren in kaart en vertaalden deze naar praktische tips waarmee mensen zelf kunnen bijdragen aan hun hersengezondheid. Dit draagt niet alleen bij aan een betere kwaliteit van leven, maar kan ook zorggerelateerde kosten helpen verminderen.
Kleine aanpassingen
‘We zijn zelf het medicijn’ laat zien dat kleine aanpassingen in het dagelijks leven een groot verschil kunnen maken. Bewegen, gezond eten en nieuwsgierig blijven: het helpt allemaal om de hersenen gezond te houden. Maar de campagne vestigt ook de aandacht op minder bekende risicofactoren, zoals gehoorschade. Eén concert met oordopjes voorkomt geen dementie, maar door het gehoor zoveel mogelijk te beschermen kunnen mensen wel het risico verlagen.
De campagne maakt gebruik van een netwerk van ‘campagnevrienden’, waaronder bedrijven, gemeenten, scholen en bibliotheken. Met ondersteuning van het Alzheimer Centrum Limburg organiseren zij gedurende het hele jaar activiteiten zoals publieke lezingen, sportevenementen of een informatieve wandeling door een opblaasbaar megabrein. Daarnaast wordt de gratis MijnBreincoach-app onder de aandacht gebracht. Deze app helpt bewuste keuzes te maken voor de hersengezondheid en biedt inzichten in mogelijke verbeterpunten. Meer informatie: wezijnzelfhetmedicijn.nl.
Bron: MUMC