Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Klare taal (1): Abracadabra

Kees Bals
Soms hoor of lees je iets waarvan je denkt: wat wil je me nou zeggen? Zonder dat je het doorhebt, kan het gebeuren dat een cliënt dat ook van jouw woorden denkt. Valt dat te voorkomen?

De conducteur roept om in de trein:

“We rijden hier wat langzamer vanwege een snelheidsbeperking.”

Die boodschap klinkt als: “We rijden hier wat langzamer omdat we hier wat langzamer moeten rijden.” Of: “We rijden hier wat langzamer omdat het moet.” Wat de meeste reizigers waarschijnlijk dan willen weten is: waarom moeten we hier langzamer rijden? Vermoedelijk is dat voor een conducteur duidelijk. Maar die conducteur staat er niet bij stil dat het voor de meeste reizigers een raadsel is. Loopt er iemand langs het spoor en moet de machinist daarom heel voorzichtig zijn? Is de bewaking van een spoorwegovergang kapot? Moet de machinist daarom opletten bij het passeren van die overgang? Is het talud hier niet stevig genoeg? Verzakt dat talud als de trein er in volle vaart overheen rijdt?

Een aansluiting overnemen

Nog zo één:

“We zijn wat later vertrokken omdat we een aansluiting hebben overgenomen.”

De ervaren reiziger weet: de trein heeft even gewacht op de passagiers uit een andere trein die vertraging had. Maar wie enkel af en toe met de trein reist, ziet alleen maar vraagtekens voor zich. Een aansluiting overnemen???

Vaktaal

Wat gebeurt hier? Waarschijnlijk spreekt de conducteur een taal die voor NS-mensen volstrekt duidelijk is. De conducteur gebruikt vaktaal. De conducteur houdt er geen rekening mee dat die taal voor de meeste reizigers abracadabra is. Het is verleidelijk om te denken dat dit iets zegt over de klantvriendelijkheid van de NS. Het is dus slechte reclame voor het bedrijf.

Blinde vlek

Dat kan jou als (medisch) pedicure ook overkomen. Bijvoorbeeld op je website. Of in de informatie, de tips die je je cliënt op papier mee naar huis geeft. Of in hoe je de behandeling uitlegt die je geeft. Wat voor jou volstrekt duidelijk is, hoeft dat niet te zijn voor je cliënt. Dit gaat over blinde vlekken. Iedereen heeft die. Hoe kun je je ogen daarvoor (laten) openen? Natuurlijk vraag je je cliënt of duidelijk is wat je hebt verteld. Maar bedenk: niet iedereen durft daar eerlijk over te zijn. Daarom: kijk in je omgeving naar de mensen die weinig weten van de voetenbranche. Zoek dan de persoon die volstrekt eerlijk tegen je kan zijn. Laat die jouw teksten lezen. Of geef die een behandeling waarbij je uitlegt wat je doet. En vraag deze persoon om te vertellen wat niet duidelijk, niet begrijpelijk is.

De rubriek ‘Klare taal’ geeft tips over hoe je je (schriftelijke) communicatie met je cliënten kunt verbeteren.